រាជធានីភ្នំពេញ ៖ ប្រធានគណៈកម្មការនីតិកម្ម និងយុត្តិធម៌នៃរដ្ឋសភាបានអះអាងថា ការធ្វើវិសោធនកម្មច្បាប់បានផ្អែកលើកស្ថានភាពនយោបាយនៅក្នុងប្រទេស ។ ថ្លែងក្នុងដំណើរការនៃការតាក់តែងការពិនិត្យ និងការអនុម័តសេចក្តីព្រាងច្បាប់ និងសេចក្តីស្នើច្បាប់នៅកម្ពុជា«នាព្រឹកថ្ងៃទី២៩ សីហានេះ នៅសណ្ឋាគារសាន់វ៉េលោក ប៉ែន បញ្ញា ប្រធានគណៈនីតិកម្ម និងយុត្តិធម៌បានលើកឡើងថា មូលហេតុនៃការធ្វើវិសោធនកម្មមានជាអាទិ៍ ៖ តម្រូវការនយោ បាយផ្អែកតាមស្ថានភាពនយោបាយរបស់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាដែលប្រកាន់ខ្ជាប់លទ្ធិ ប្រជាធិបតេយ្យ សេរីពហុបក្សមានគណបក្សនយោបាយជាច្រើនបានចូលរួមក្នុងសកម្មភាពនយោបាយ ។
គណបក្សនយោបាយនីមួយៗមានបន្ទាត់នយោបាយរៀងៗខ្លួន ។ ក្រោយពីបានព្រមព្រៀងគ្នាដោយឈរលើផលប្រយោជន៍ជាតិជាធំ គណបក្សទាំងនោះក៏បានព្រមព្រៀងគ្នាធ្វើវិសោធនកម្មលើបញ្ញត្តិខ្លះនៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញ ។ លោកបន្តថា ការធ្វើវិសោនធកម្មច្បាប់ក៏មកមកពីតម្រូវការរដ្ឋបាលការកែប្រែបទបញ្ញត្តិនៃមាត្រាខ្លះរបស់រដ្ឋធម្មនុញ្ញ គឺជាមូលហេតុដែលតម្រូវឲ្យមានការកែប្រែបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរបស់រដ្ឋសភា និងច្បាប់ផ្សេងៗ ។ តម្រូវការសេដ្ឋកិច្ចតាមគោលការណ៍នៃសកលភាវូបនីយកម្មសមាហរណកម្មសេដ្ឋកិច្ចក្នុងតំបន់ និងពាណិជ្ជកម្មពិភពលោក តម្រូវឲ្យធ្វើវិសោធនកម្មលើច្បាប់មួយចំនួនពាក់ព័ន្ធនឹងវិស័យសេដ្ឋកិច្ចជាតិ ជាអាទិ៍វិស័យហិរញ្ញវត្ថុសាធារណៈ និងវិនិយោគ ។
លោកបន្ថែមថា វិនិយោគកម្មក៏មកពីតម្រូវការសង្គមអាស្រ័យដោយសង្គមមានការរីកចម្រើនជាលំដាប់នោះក៏តម្រូវឲ្យមានការធ្វើវិសោធនកម្មច្បាប់ដែលមានការពាក់ព័ន្ធនឹងសង្គម វប្បធម៌ វិទ្យាសាស្ត្រ និងបច្ចេកទេស ។ ក្នុងការអនុវត្តជាក់ស្តែងរដ្ឋសភាបានអនុម័តច្បាប់ធម្មនុញ្ញ វិសោធនកម្មច្បាប់ច្បាប់បន្ថែម និងច្បាប់កែតម្រូវ ហើយមានច្បាប់មួយចំនួនត្រូវបាននិរាករណ៍ និងជំនួសដោយច្បាប់ថ្មី ។ ជាមួយគ្នានោះដែរ សូមរំលឹកជូនអង្គសិក្ខាសាលាថា រដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាដែលជាច្បាប់កំពូលត្រូវបានធ្វើវិសោធនកម្មចំនួន៩លើក (ឯកសារជូនភ្ជាប់) ។
ចំពោះបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងនៃរដ្ឋសភាត្រូវបានធ្វើវិសោធនកម្មជាបន្តបន្ទាប់ចំនួន១០លើកមកហើយ ។ ចំពោះការផ្តួចផ្តើមធ្វើច្បាប់ថ្មីសេចក្តីព្រាងច្បាប់ដែលកំពុងពិនិត្យនៅរដ្ឋសភា និងត្រូវអនុម័តនៅសម័យប្រជុំរដ្ឋសភា និងអនុម័តនាពេលខាងមុខ និងសេចក្តីព្រាងច្បាប់ដែលកំពុងតាក់តែងមានបញ្ជីជូនភ្ជាប់ក្នុងឧបសម្ព័ន្ធទី២ ។
លោកប៉ែន បញ្ញ៉ា ក៏បានលើកឡើងថា ការតាក់តែងសេចក្តីព្រាង និងសេចក្តីស្នើច្បាប់ត្រូវបានរៀបចំឡើងដោយផ្អែកតាមគោលការណ៍សំខាន់ខាងលើ និងស្របតាមយុទ្ធសាស្ត្រនៃការធ្វើទំនើបកម្មក្របខ័ណ្ឌច្បាប់ព្រមទាំងឆ្លើយតបទៅនឹងផែនការយុទ្ធសាស្ត្ររបស់រាជរដ្ឋាភិបាល ,កំណែទម្រង់ច្បាប់ និងប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌ ,កំណែទម្រង់ទម្រង់រដ្ឋបាលសាធារណៈ ,កំណែទម្រង់ទម្រង់វិមជ្ឈការ និងវិសហមជ្ឈការ ,កំណែទម្រង់ការការគ្រប់គ្រងហិរញ្ញវត្ថុសាធារណៈ ។ លោកក៏បានលើកឡើងថា នីតិវិធីតាក់តែងនីតិវិធីពិនិត្យ និងអនុម័តសេចក្តីព្រាងច្បាប់ និងសេចក្តីស្នើច្បាប់ត្រូវផ្អែកតាម រដ្ឋធម្មនុញ្ញ មាត្រា៩១ថ្មី ។ បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងនៃរដ្ឋសភាជំពូកទី៦ ចែងអំពីសេចក្តីព្រាងច្បាប់ និងសេចក្តីស្នើច្បាប់ និងជំពូកទី៧ ចែងអំពីការពិភាក្សាលើសេចក្តី ព្រាងច្បាប់ និងសេចក្តីស្នើច្បាប់ ។
សារាចរណែនាំស្តីពីនីតិវិធី និងវិធាននៃការតាក់តែងសេចក្តីព្រាងច្បាប់ និងលិខិតបទដ្ឋានគតិយុត្តផ្សេងទៀតរបស់ទីស្តីការគណៈរដ្ឋមន្ត្រី ។ សារាចរណែនាំស្តីពីនីតិវិធី និងវិធាននៃការតាក់តែងសេចក្តីស្នើច្បាប់ និងលិខិតបទដ្ឋានគតិយុត្តរបស់រដ្ឋសភា ៕ កែសម្រួលដោយ ៖ សុឃាក់
ចែករំលែកព័តមាននេះ