ADផ្ទាំងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

Picture

ព្រះ​កេរ្តិ៍ឈ្មោះ​ក្រអូប​នៃ​ភិក្ខុ ប៉ាង ខាត់លើ​ការ​ស្រាវជ្រាវ សាសនា និង​ប្រឆាំង​អាណានិគម

8 ឆ្នាំ មុន

ព្រះ​មហា​វិ​រិ​យ​ប​ណ្ឌិ​តោ​ប៉ា​ង ខាត់ ជា​ព្រះសង្ឃ​គំរូ​ខ្មែរ​មួយ​អង្គ និង​ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​ដ៏​ឆ្នើម​ប្រកបដោយ​វិជ្ជា​ខ្ពង់ខ្ពស់ ទូលំទូលាយ ទាំង​ខាង​ផ្លូវលោក ទាំង​ខាង​ផ្លូវធម៌ ដោយ​ព្រះ​អង្គ​ចេះ​ភាសា​អង់គ្លេស​, បារាំង​, បាលី​, សំស្ក្រឹត​, សៀម​,

ព្រះ​មហា​វិ​រិ​យ​ប​ណ្ឌិ​តោ​ប៉ា​ង ខាត់ ជា​ព្រះសង្ឃ​គំរូ​ខ្មែរ​មួយ​អង្គ និង​ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​ដ៏​ឆ្នើម​ប្រកបដោយ​វិជ្ជា​ខ្ពង់ខ្ពស់ ទូលំទូលាយ ទាំង​ខាង​ផ្លូវលោក ទាំង​ខាង​ផ្លូវធម៌ ដោយ​ព្រះ​អង្គ​ចេះ​ភាសា​អង់គ្លេស​, បារាំង​, បាលី​, សំស្ក្រឹត​, សៀម​, ខ្មែរ​បុរាណ​…​។ អត្ថបទ​សិក្សា និង​ស្នាដៃ​ស្រាវជ្រាវ​នានា​របស់​ព្រះ​អង្គ​មាន​តម្លៃ​កម្រិត​អន្តរជាតិ សូ​ម្បី​តែ​សាលា​បារាំង​ចុង​បូព៌ា ក៏​បាន​សុំ​ទទួល​ព្រះ​អង្គជា «​សមាជិក​ឆ្លើយឆ្លង​» ដែរ ។

លើស​ពី​នេះ​ព្រះ​ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ ក៏​បាន​ចូលរួម​ក្នុង​ចលនា​ប្រឆាំង​នឹង​អាណានិគម​បារាំង ដែល​គេ​ឱ្យឈ្មោះ​ថា «​បដិវត្តន៍​ឆត្រ​» ដែរ ។

សៀវភៅ «​កម្រង​សិក្សា​កថា​វប្បធម៌​ខ្មែរ​» របស់​បណ្ឌិត​ឃី​ង ហុ​ក​ឌី និង​បណ្ឌិត​ថោ​ង ធែ​ល បាន​លាតត្រដាង​ព្រះ​ជីវប្រវត្តិ​ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ។

កុមារ​បា​៉​ង ខាត់ កើត​នៅ​ឆ្នាំ​១៩១០ ក្នុងភូមិ​ភ្នំ​ដិ​ល ស្រុក​បា​ធា​យ ក្នុង​ខេត្តកំពង់ចាម បិតា​នាម​ប៉ា​ង និង​មាតា​នាម​អុង ។ ដល់​ធំ​ដឹងក្តី​ហើយ​កុមារ​នេះ​បាន​បួស​រៀន​ក្នុង​សំណាក់​ពុទ្ធសាសនា ហើយ​បាន​ប្រឡង​ជាប់​ចូល​រៀន​នៅ​សាលា​បាលី​ជាន់ខ្ពស់​ទៀត ។ ព្រះ​ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់​បាន​ប្រឡង​ជាប់​ចូល​រៀន​ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​ភាសា​បារាំង​ដោយ​បាន​ពិន្ទុ​ល្អ​ប្រសើរ​ទៀត​ផង ដូច​មាន​សេចក្តី​បញ្ជាក់​ក្នុង​អត្ថបទ​លោក​ចុះ​ផ្សាយ​ក្នុង​ទស្សនាវដ្តី​ពុទ្ធសាសនា និង​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ «​មិត្ត​សាលា​បាលី​» ឆ្នាំ​ទី​២ លេខ​១ ខែមករា ១៩៥១ ទំព័រ​ទី​២៦​ថា «​កាល​ខ្ញុំ​ប្រឡង​ចូល​រៀន​សាលា​បាលី​ជាន់ខ្ពស់​ហើយ ខ្ញុំ​ត្រូវ​ប្រឡង​ចូល​រៀន​ភាសា​បារាំង​ផ្នែក​ខាង​ធ្វើ​គ្រូ​ទៀត កាលនោះ​ខ្ញុំ​មានសំណាង​បាន​ពិន្ទុ​ប្រសើរ​ជាងគេ​»​។ ពេល​ដែល​ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ សិក្សា​ក្នុង​ក្រុងភ្នំពេញ លោក​សំណាក់​នៅ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម​ក្នុង​កុដិ​ព្រះ​ពោធិវ័ង្ស​ហួត តាត ហើយ​លោក​ជា​សិស្សគណ ព្រះ​ពោធិវ័ង្ស ។

បន្ទាប់​ពី​បាន​សិក្សា​ចប់​នៅ​សាលា​បាលី​ជាន់ខ្ពស់ ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ បាន​ធ្វើ​ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​ភាសាបាលី​ជាដំបូង​នៅ​វត្ត​ប្រាង្គ​ក្នុងស្រុក​ឧដុង្គ ។

ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ជា​ព្រះសង្ឃ​គំរូ​ខ្មែរ​មួយ​អង្គ និង​ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​ដ៏​ឆ្នើម ដោយ​ព្រះ​អង្គ​ចេះ​ភាសា​អង់គ្លេស ភាសា​បារាំង បាលី សំស្ក្រឹត សៀម ខ្មែរ បុរាណ ។​ល​។

តួនាទី​ក្នុង​ឧត្តម​សិក្សា និង​ក្នុង​ការ​ស្រាវជ្រាវ​ក្នុង​ឧត្តម​សិក្សាភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ធ្វើ​ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​ភាសាសំស្ក្រឹត និង​ភាសាបាលី​នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​ព្រះ​សីហ​នុ​រាជ​ភ្នំពេញ ។

ទន្ទឹម​នឹង​ភារកិច្ច​នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​ព្រះ​សីហ​នុ​រាជ ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ បាន​បង្រៀន «​ការ​សិក្សា​អក្សរ​ថ្ម និង​ខ្មែរ​បុរាណ​» ហើយនឹង «​ប្រវត្តិ​សាសនា​ឥណ្ឌា​-​ខ្មែរ​» នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ ។

ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ បាន​បង្រៀន​ភាសាបាលី​ជា​ច្រើន​ឆ្នាំ​នៅ​សាលា​បាលី​ជាន់ខ្ពស់​ក្រុងភ្នំពេញ​ដែល​មាន​ព្រះ​ពោធិវ័ង្ស​ហួត តាត ជា​ចាងហ្វាង​សាលា​បាលី​ជាន់ខ្ពស់ និង​ជា​អធិបតី​ក្រុម​ជំនុំ​ព្រះ​ត្រៃ​បិដក គឺជា​អតីត​គ្រូអាចារ្យ​លោក ។ បន្ទាប់​មក​លោក​បាន​បង្រៀន​ភាសាសំស្ក្រឹត​នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​ព្រះ​សីហ​នុ​រាជ ក្រុងភ្នំពេញ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ​១៩៧៥ ។

ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ បាន​បង្រៀន​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ​អក្សរសាស្ត្រ និង​មនុស្ស​សាស្ត្រ ក្រុងភ្នំពេញ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ​១៩៧៥ នូវ​មុខ​វិជ្ជា​២ គឺ៖

១-​អក្សរ​ថ្ម និង​ភាសា​ខ្មែរ​បុរាណ ខ្មែរ​កណ្តាល​សម្រាប់​និស្សិត​រៀន​យក​សញ្ញាបត្រ​សិក្សា​ជាន់ខ្ពស់​ផ្នែក​វេយ្យាករណ៍ និង​និ​រុ​ទ្ធិ​វិទ្យា ។

២-​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​សាសនា​ឥណ្ឌា​-​ខ្មែរ សម្រាប់​និស្សិត​រៀន​យក​សញ្ញាបត្រ​សិក្សា​ជាន់ខ្ពស់​ផ្នែក​វប្បធម៌ អរិយធម៌​ខ្មែរ ។

នេះ​ជា​កម្មវិធី​ដែល​ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ បាន​បង្រៀន​ដល់​និស្សិត​រៀន​យក​សញ្ញាបត្រ​សិក្សា​ជាន់ខ្ពស់​ផ្នែក​វេយ្យាករណ៍ និង​និរុត្តិវិទ្យា គឺ​មាន ៖
ក​-​ពាក្យ​សំស្ក្រឹត​ក្នុង​អត្ថបទ «​ទសជាតក​» ។
ខ​-​ពាក្យ​បាលី ក្នុង​អត្ថបទ «​ទសជាតក​» ។
គ​-​ខ្មែរ​បុរាណ គឺ​សិក្សា​តាំងពី​ឯកសារ​ជា​ភាសា​ខ្មែរ​បុរាណ និង​កា​រវិ​វ​ឌ្ឍ​នៃ​ភាសា​នេះ​តាំងពី​សតវត្សរ៍​ទី​៧​ដល់​សតវត្ស​ទី​១៨-១៩៖

១-​មុន​សម័យ​អង្គរ​គឺ​មាន​សិលាចារឹក​ទាំងឡាយ​ក្នុង​អំឡុង​សតវត្សរ៍​ទី​៧/​ទី​៨ ដូច​ជា ៖
សិលាចារឹក​នៅ​អង្គរបុរី​ខាង​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​៧ គ្រឹ​ស្ត​សករាជ ៦១១ ។
សិលាចារឹក​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័ន​ទី​២ គ្រឹ​ស្ត​សករាជ​៦៣៨ ។
សិលាចារឹក​ប្រាសាទប្រាំល្វែង ថាប់​ម៉ូយ​, វាលភក់​កូសាំងស៊ីន ក្នុង​អំឡុង​សតវត្សរ៍​ទី​៧/​ទី​៨ ។
សិលាចារឹក​ព្រៃ​មៀនស្រុក​ទ្រាំង​, កំពត​សតវត្សរ៍​ទី​៨ គ្រឹ​ស្ត​សករាជ​៧២៦ ។

២-​សម័យ​អង្គរ​មាន​សិលាចារឹក​ទាំងឡាយ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី​៩​ដល់​១៥​គឺ​មាន​អត្ថបទ​សិលាចារឹក​ជា​ភាសា​ខ្មែរ​បុរាណសម័យ​អង្គរ​ក្នុង​រជ្ជកាល ផ្សេង​ៗ និង​ចលនា​អក្សរសិល្ប៍​ក្នុង​សម័យ​អង្គរ ជា​ពិសេស​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ និង​រឿង​មហាភារតយុទ្ធ​ជាដើម ។

៣-​ក្រោយ​សម័យ​អង្គរ​គឺ​មានអត្ថបទ​សិលាចារឹក​ខ្មែរ​ក្រោយ​សម័យ​អង្គរ​ដែល​បាន​បោះពុម្ពផ្សាយ ដោយ​ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត្យ​ហៅ​ថា​សិលាចារឹក​នគរវត្ត​ក្នុង​អំឡុង​សតវត្សរ៍​ទី​១៦​ដល់ទី​១៨ ។

ចលនា​អក្សរសិល្ប៍ ផ្សេង​ៗ​ក្នុង​អំឡុង​សតវត្សរ៍​ទី​១៨-១៩ ។
៤-​អំពី​ទម្រង់ និង​អក្ខរាវិរុទ្ធ​នៃ​ភាសា​ខ្មែរ​ខ្លះ​ពី​បុរាណកាល​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន ។

នេះ​ជា​កម្មវិធី​ដែល​ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ បាន​បង្រៀន​ដល់​និស្សិត​រៀន​យក​សញ្ញាបត្រ​សិក្សា​ជាន់ខ្ពស់​ផ្នែក​វប្បធម៌​អរិយធម៌​ខ្មែរ គឺ​មាន ៖
១-​ព្រហ្មញ្ញ​និយម គឺ​មាន​អរិយធម៌​វេទ​, មាន​សាសនា​វេទ​, អាទិទេព​វេទ​, ពិធី​វេទ ។​ល​។
២-​ហិណ្ឌូ​និយម គឺ​មាន​ព្រហ្ម​, ឥសូរ (​សិវៈ​) និង​វិស្ណុ ។
៣-​ពុទ្ធ​និយម​គឺ​មានពុទ្ធសាសនា​មហាយាន និង​ថេរវាទ ។​ល​។

ក្នុង​ការ​ស្រាវជ្រាវ ៖
ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ ជា​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ដ៏​ល្បីល្បាញ​ក្នុង​សំណាក់​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ ។ សាលា​បារាំង​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស​បាន​តែងតាំង​លោក​ជា​សមាជិក​ឆ្លើយឆ្លង នៅ​ឆ្នាំ​១៩៤៨, ១៩៥១ និង​ឆ្នាំ​១៩៥៤ ។

ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ជា​អ្នកប្រាជ្ញ​ជាតិ​ម្នាក់​ដែល​យើង​មិន​អាច​បំភ្លេច​បាន ។ លោក​បាន​បន្សល់​ទុក​ស្នាដៃ​ច្រើន​សម្រាប់​ខ្មែរ​យើង​ជំនាន់​ក្រោយ​។ លោក​បាន​បង្ហាត់បង្រៀន​ព្រះសង្ឃ​និង​និស្សិត​នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​ព្រះ​សីហ​នុ​រាជ និង​សាកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ជា​ច្រើន​ជំនាន់ ហើយ​សិស្ស និង​និស្សិត​ចាស់​របស់​លោក​ក្រោយមក​ក្លាយ​ខ្លួន​ជា​គ្រូ សាស្ត្រាចារ្យ និង​ជា​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ផ្នែក​ភាសា អក្សរសាស្ត្រ វប្បធម៌ អរិយធម៌​ខ្មែរ​ជាដើម បាន​បន្ត​ស្នាដៃ​លោក​តទៅ​ទៀត ។

អ្នក​សិក្សា ព្រមទាំង​អ្នក​និយម​ការ​អាន​នៅ​តែ​នឹកឃើញ​ដល់​ស្នាដៃ​របស់​ភិក្ខុ​បា​៉​ង ខាត់ ដែល​ទុកជា​កេរ​ច្រើន ជា​ពិសេស គឺ​សៀវភៅ​ស្រី​ហិ​តោ​បទេស​៤​ភាគ និង​ប្រវត្តិ​ពុទ្ធសាសនា​នៅកម្ពុជា​(​ជា​ភាសា​ខ្មែរ និង​ជា​ភាសា​បារាំង​) ។

តួនាទី​ក្នុង​ពុទ្ធសាសនា និង​ក្នុង​នយោបាយ
១-​ក្នុង​ពុទ្ធសាសនា
ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ឥត​មាន​ងារ​ក្នុង​រាជាគណៈ​សង្ឃ​ទេ ព្រោះ​លោក​មិនមែន​ជា​សង្ឃ​ដែល​ស្វះស្វែង​បុណ្យ​សក្តិ​យស​សោះឡើយ ។ ក្នុង​សំ​ណេ​រលោក​ចារ​លើ​នាម​លោក​ថា «​ភិក្ខុ​» ឬ​ឆាយា​នាម​លោក «​វិ​រិ​យ​ប​ណ្ឌិ​តោ​» ដែល​ព្រះសង្ឃ​ទាំងអស់​មួយ​អង្គ​ៗ​មាន​ឆាយា​នាម​ផ្ទាល់​មួយ​ប្រចាំជីវិត​ជា​សង្ឃ ។

ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ បាន​សរសេរ​អត្ថបទ​ជា​ច្រើន​ពន្យល់​ពុទ្ធមាមកជន​ថា «​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​» គឺជា​វិទ្យាសាស្ត្រ និង​បង្ហាញ​ពី​តម្លៃ​សាកល ជា​ឫសគល់​ពិត​នៃ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ។ តាម​សម្តី​លោក​ថ្លែង​ក្នុង​មេរៀន​ស្តី​ពី «​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​» ជា​កំណាព្យ​ពាក្យ​៤​ថា ៖ «​មាន​អ្វី​លើ​ឈ្មោះ ហៅ​ហើយ​ពីរោះ ដូច​ផ្កា​កុលាប ទោះ​នឹង​ហៅ​អ្វី កុលាប​ពិសី ក្រអូប​ដដែល​» ។

ភិក្ខុ​បា​៉​ង ខាត់ ជា​សង្ឃ​ជឿនលឿន​និយម មានគំនិត​ទូលំទូលាយ​ដែល​សិស្ស​អាច​ជជែក​ពិភាក្សា ពិគ្រោះ​ដោះស្រាយ រិះគន់​ស្ថាបនា ប្តូរ​យោបល់ ។​ល​។ ខុស និង​ផ្ទុយ​ពី​ព្រះសង្ឃ​ក្នុង​រាជាគណៈ​សង្ឃ​ភាគច្រើន ។

នា​ខែធ្នូ​ឆ្នាំ​១៩៤៨ ពេល​ដែល​ពុទ្ធសាសនិកជន​ដង្ហែ​អដ្ឋិធាតុ​ព្រះ​មហាសាវក​២​អង្គ គឺ​ព្រះ​សារីបុត្ត និង​ព្រះ​មហាមោគ្គលាន​ទៅ​កាន់​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​ដើម្បី​ត្រឡប់​យក​ទៅ​តម្កល់​នៅ​ចេតិយ​ដើម​កំណើត​វិញ ពេល​នោះ​ព្រះ​ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ សរសេរ​សំបុត្រ​មួយ​ទៅ​អ្នកស្រី​ស៊ុ​យ​ហ្សា​ន កា​ប៉ឺ​ឡែ​ស​សុំ​ឱ្យ​ដង្ហែ​អដ្ឋិធាតុ​ព្រះ​មហាសាវក​ពីរ​អង្គ​នេះ​កាត់​តាម​កម្ពុជា ហើយ​សូម​ឱ្យ​អ្នកស្រី​ស៊ុ​យ​ហ្សា​ន កា​ប៉ឺ​ឡែ​ស ធ្វើ​អន្តរាគមន៍​នៅ​សិរី​លង្កា​ដើម្បី​សូម​ចែករំលែក​អដ្ឋិធាតុ​មួយ​ចំនួន​តម្កល់​រក្សា​ទុក​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​សម្រាប់​ជា​សក្ការបូជា​របស់​ពុទ្ធសាសនិកជន​។

២-​ក្នុង​នយោបាយ
ដោយ​លោក​មាន​ចរិត​ជា​សង្ឃ​ជឿនលឿន​និយម​, ឯករាជ្យ​និយម ចង់ឱ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​បាន​សុខ​សេរីភាព លោក​និង​ព្រះសង្ឃ​មួយ​ចំនួន​មាន​ព្រះ​គ្រូអាចារ្យ​ហែម ចៀវ ព្រះ​គ្រូអាចារ្យ​ខៀវ ជុំ (​វត្ត​លង្កា​) ព្រះ​គ្រូអាចារ្យ​សូរ ហា​យ ព្រះ​គ្រូអាចារ្យ​អ៊ុ​ក ជា ជាដើម រួម​ជាមួយ​អ្នកនយោបាយ​ជំនាន់​នោះ​គឺ​មាន​លោក​ស៊ឹ​ង ង៉ុ​កថា​ញ់ លោក​ប៉ា​ច ឈឺ​ន លោក​នួន ឌួ​ង លោក​ជុំ មួ​ង លោក​ប៊ុ​ណ្ណ ចន្ទ​ម៉ុ​ល ជាដើម ។ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៤២ បាន​ធ្វើ​សកម្មភាព​ប្រឆាំង​នឹង​អាណានិគម​បារាំង​ដែល​គេ​ឱ្យឈ្មោះ​ថា «​បដិវត្តន៍​ឆត្រ​» ។

ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ត្រូវ​បារាំង​បង្ខំ​ឱ្យ​សឹក ហើយ​បញ្ជូន​ទៅ​ដាក់គុក​នៅ​កោះ​ត្រឡាច​ជាមួយ​ព្រះ​គ្រូអាចារ្យ​ហែម ចៀវ លោក​ប៊ុ​ណ្ណ ចន្ទ​ម៉ុ​ល និង​សហសេវិក ឯទៀត​ៗ ។ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៤៤ លោក​បាន​រួច​ពី​ពន្ធនាគារ​កោះ​ត្រឡាច​មក​កាន់​មាតុប្រទេស​វិញ ។

នៅ «​សម័យ​សាធារណរដ្ឋ​ខ្មែរ​» (១៩៧០-១៩៧៥) ភិក្ខុ​បា​៉​ង ខាត់ មាន​តួនាទី​យ៉ា​ង​សកម្ម​ក្នុង​នយោបាយ​ជាតិ​នៅ​សម័យ​នោះ គឺ​លោក​ចូល​ប្រជុំ​ជាមួយ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ជា​ច្រើន​លើក​ច្រើន​គ្រា ហើយ​លោក​បាន​ចេញ​ឃោសនា ការពារ​នយោបាយ រដ្ឋអំណាច​របប​សាធារណរដ្ឋ​ខ្មែរ ។

នៅ​សម័យ​នោះ​ភិក្ខុ​ប៉ាង ខាត់ រមែង​ទស្សនា​រំលែក​ទុក្ខ​គ្រួសារ​យុទ្ធ​ជន​ដែល​បាន​បូជាជីវិត​ក្នុង​សមរភូមិ ឧទាហរណ៍​ដូច​ជា​សម្តែង​ធម្មទេសនា​ក្នុង​ពិធីបុណ្យ​ទក្ខិណានុប្បទាន​របស់​ព្រិ​ន្ទ​បាល ទោ​អូ​ប៊ិ​ន ឆេ​ង​អូន នៅ​វត្ត​បូព៌​សម័យ​សាធារណរដ្ឋ​ខ្មែរ​ស្តី​ពី​វេទនា​សង្ខារ​វិញ្ញាណ និង​ខន្ធ ។​ល​។

ស្នា​ព្រះ​ហស្ត សំខាន់​ៗ នៃ​ព្រះ​មហា​វិ​រិ​យ​ប​ណ្ឌិ​តោ​ប៉ាង ខាត់
-​មគ្គុទ្ទេសក៍​នគរ (Guide d’Angkor) អាចារ្យ​ប៉ា​ង ខាត់ ភ្នំពេញ ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត្យ​១៩៤១ ចំនួន​២​ភាគ ដោយ​ភាគ​១​កម្រាស់​៥៣ ទំព័រ​, ភាគ​២​កម្រាស់​២២២​ទំព័រ ។ បោះពុម្ព​ឡើង​វិញ​នៅ​ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត្យ​ឆ្នាំ​១៩៥៧ ភាគ​១​មាន​៤៧​ទំព័រ​, ភាគ​២​មាន​១៩៨​ទំព័រ ។

-​គួរ​កសាង​អនុស្សាវរីយ៍​ព្រះ​មហាវិមលធម្ម​ថោ​ង ឬទេ ? ទស្សនាវដ្តី​មិត្ត​សាលា​បាលី​១៩៥១ លេខ​១ ទំព័រ​២២,៣៥ ។

-​បញ្ច​ត​ន្ត្រៈ សេចក្តី​ប្រែ​របស់​ភិក្ខុ​ប៉ា​ង ខាត់ ទស្សនាវដ្តី​មិត្ត​សាលា​បាលី ១៩៥១ ដល់​១៩៥៥ លេខ​១ មាន​ច្រើន​លេខ​តាំង​តែ​កំណើត​ទស្សនាវដ្តី​មិត្ត​សាលា​បាលី​ពី​ឆ្នាំ​១៩៥១​រៀង​រហូត​គ្រប់​លេខ​រហូត​ដល់​រលត់​ជីវិត​រវាង​ឆ្នាំ​១៩៥៥ តែ​រក​មិនឃើញ​នៅ​បណ្ណាល័យ​នានា​ឱ្យ​បាន​គ្រប់​លេខ​ទេ ។ ចាប់ពី​ឆ្នាំ​១៩៥៦ ទស្សនាវដ្តី​នេះ​បាន​ដូរ​ឈ្មោះ​ជា​ទស្សនាវដ្តី​ពុទ្ធិកវិទ្យាល័យ​វិញ ហើយ​មាន​បណ្ណាធិការ​នាម​ហួត ហៀ​ម ។

-​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​គឺ​អ្វី ? ទស្សនាវដ្តី​មិត្ត​សាលា​បាលី ១៩៥១ លេខ​៤,៥ ទំព័រ​១៥៦​ដល់​១៧៤ ។ លេខ​៦,៧ ទំព័រ​២៨៥ ដល់​២១៦ ។

-«​បុណ្យ​គឺ​អ្វី ?​» ទស្សនាវដ្តី​មិត្ត​សាលា​បាលី​១៩៥១ លេខ​៨,៩ ទំព័រ​២៨៥​ដល់​៣០៧ ។

-​ស្រី​ហិ​តោ​បទេស ភ្នំពេញ គី​ម​គី ៤​ភាគ ១៩៥២-១៩៦១ កថាមុខ​សរសេរ​ចប់​នៅ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម ថ្ងៃ​ពុធ ៦​រោច ខែភទ្របទ ឆ្នាំឆ្លូវ ឯកស័ក ពុទ្ធសករាជ​២៤៥២ ត្រូវ​នឹង​ថ្ងៃ​ទី​២៧ ខែកញ្ញា គ្រឹ​ស្ត​សករាជ ១៩៤៩ ។ បោះពុម្ព​ឡើង​វិញ​នៅ​ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត្យ​១៩៩៩ ។ ផ្សាយ​ឡើង​វិញ​តាម​ប្រព័ន្ធ​អីុ​ន​ធើ​រ​ណេ​ត ។

-​ជីវិត​មនុស្ស ភ្នំពេញ រោង​ពុម្ព​ខ្មែរ ១៩៥២, ៤៩​ទំព័រ ។

-​ប្រវត្តិ​ពុទ្ធសាសនា​នៅ​កម្ពុជា អារម្ភបទ​ដោយ​ព្រះ​ពោធិវ័ង្ស ហួត តាត ភ្នំពេញ ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត្យ ១៩៦១, ១៥៧​ទំព័រ ។

-​ជីវិត​ម៉ែ ភ្នំពេញ បោះពុម្ព​លើក​ទី​២ ១៩៦៤ (​បោះពុម្ព​ឡើង​វិញ​នៅ Austin, Texas ដោយ​មូលនិធិ​កម្ពុជា ១៩៨៦ បទ​ដើម​ដោយ​លោក​កុ​ល ផេង​) ។

-​វប្បធម៌​អរិយធម៌​ខ្មែរ ឥណ្ឌា​, ភ្នំពេញ ១៩៦៨ មាន​២៧១​ទំព័រ ។

-​កើត​ទៀត​ឬទេ ? ភ្នំពេញ វត្ត​ឧណ្ណាលោម ១៩៦៩ មាន​១០៥ ទំព័រ​។

-​ការ​ត្រាស់​ដឹង ភ្នំពេញ អ្នកនិពន្ធ ១៩៦៩ មាន​៣៩​ទំព័រ ។

-​ពុទ្ធសាសនា​ដូច​ម្តេច ? ភ្នំពេញ ផ្សាយ​ដោយ​ឌឹ​ក គា​ម ១៩៦៩ ។ ផ្សាយ​ឡើង​វិញ​ដោយ​សំវិជ្ជា​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៥​មេ​សា ២០០៩ នៅ​សហរដ្ឋអាមេរិក​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​អី​ុ​ន​ធើ​រ​ណេ​ត ។

-​ពុទ្ធសាសនា​ជា​វិទ្យាសាស្ត្រ ? ភ្នំពេញ អ្នកនិពន្ធ ១៩៧២ មាន​៦០​ទំព័រ ។

-​ព្រះ​ត្រៃ​បិដក​ជា​ភាសា​ខ្មែរ ភ្នំពេញ ពុទ្ធ​សាសន​បណ្ឌិត្យ ១៩៩៥ បោះពុម្ព​ឡើង​វិញ ។

-​មនុស្ស​ចង់បាន​អ្វី ? ភ្នំពេញ មជ្ឈមណ្ឌល​វិបស្សនាធុរៈ​កម្ពុជា ១៩៩៩ ៣៨​ទំព័រ បោះពុម្ព​ឡើង​វិញ ។

-​សហការ​នឹង​នួន ប៊ុត វចនានុក្រម​ខ្មែរ ភ្នំពេញ បណ្ណាគារ​ប៊ុត​នាង​១៩៥៤ មាន​ចំនួន​១៩០១​ទំព័រ ។

ក្រៅពី​នោះ​នៅ​មាន​ស្នាដៃ​ជា​ច្រើន​ទៀត ព្រមទាំង​អត្ថបទ​សិក្សា​ផ្សាយ​ក្នុង​ទស្សនាវដ្តី​កម្ពុជសុរិយា​ផង​ដែរ ។

សិស្សគណ​និទាន​ពី​ភិក្ខុ​បា​៉​ង ខាត់ និង​ឧទ្ទិស​រំឭក​ចំពោះ​ព្រះ​អង្គ «​រៀន​យកបុណ្យ​» អត្ថបទ​តែង​ដោយ​បណ្ឌិត​ថោ​ង ផា​ន

កំណើត​សេចក្តី
នឹក​ដល់​គុណបុណ្យ​ព្រះ​គ្រូ​បា​៉​ង ខាត់ ធ្វើ​ឱ្យ​ខ្ញុំ​នឹកឃើញ​ដល់​ពេល​រៀនសូត្រ​យកបុណ្យ​នៅ​សាលា​វត្ត ។ ខ្ញុំ​ពុំ​ភ្លេច​ឡើយ​នូវ​ឆាក​អនុស្សាវរីយ៍​ជា​ច្រើន​នៅ​ពេល​នោះ ។ រៀន​ខ្មែរ​ជាមួយ​ព្រះសង្ឃ​នៅ​ក្នុង​វត្ត​ពេល​កុមារភាព​ត្រូវ​ប្រព្រឹត្ត​តាម​របៀប «​រៀនសូត្រ​» ។ រៀន​ខ្មែរ​ចុង​ក្រោយ​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ​អក្សរសាស្ត្រ ភ្នំពេញ ជាមួយ​ព្រះ​គ្រូ​បា​៉​ង ខាត់ និង សាស្ត្រាចារ្យ ចំណាន​ៗ​ដទៃ​ទៀត​ជា​ដំណើរ​ដែល​លោក​ចង់​បន្ថែម​ឱ្យ​ចេះ «​រៀន​គិត​» ។

មុន​នឹង​រំលឹក​ដល់​ឆាក​រៀនសូត្រ​យកបុណ្យ​នៅ​សាលា​វត្ត​ដែល​ជា​គម្រោង​អធិប្បាយ​ចំណិត​ទី​២​របស់ ខ្ញុំ​ៗ​សូម​រំលឹក​ដល់​គុណសម្បត្តិ​បុណ្យ​ដ៏​ចម្បង​ខ្លះ​របស់​ព្រះ​គ្រូ​បា​៉​ង ខាត់ ដែល​ជា​គំរូ​ជីវិត​ដ៏​ប្រសើរ​មួយ​សម្រាប់​សង្គម​ខ្មែរ ។

កំណើន​សេចក្តី
១-​តាម​ការ​សង្កេត​របស់ខ្ញុំ​ព្រះ​គ្រូ​ប៉ា​ង ខាត់ ជា​ព្រះសង្ឃ​ដែល​មានទ្រព្យ​ប្រសើរ​ខ្លាំង​ណាស់​។ ទ្រព្យ​ដ៏​ប្រសើរ​នោះ គឺ​សុខភាព ។ មាឌ​មាំ​ធំ​ចម្បង​ត្រលុច ។ ព្រលឹង​ដ៏​ស្ងប់​សណ្ឋិត​ក្នុង​អង្គកាយដ៏​ក្សេមក្សាន្ត ។

តាម​ការ​រៀបរាប់​ប្រវត្តិរូប​របស់​លោក​បណ្ឌិត ឃី​ង ហុ​ក​ឌី បាន​អធិប្បាយ​យ៉ាង​ក្បោះក្បាយ​អំពី​ការ​ខិតខំ​រៀនសូត្រ​តាំងពី​ក្មេង​របស់​លោក​រហូត​បាន​ទទួល​ចំណេះ​ដ៏​ជ្រៅជ្រះ​ក្លាយជា​សាស្ត្រាចារ្យ និង​ជា​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ដ៏​ចំណាន និង​ប្រសប់​គ្រង​លើ​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ ពិសេស​ផ្នែក​បាលី​សំស្ក្រឹត ។ លោក​ខំ​ក្រង​ចំណេះ​តាំងពី​បឋមវ័យ​សំដៅ​រហូត​ទៅ​ជា​អង្គ​អ្នកប្រាជ្ញ ។

ជាមួយ​កា​រវិ​វ​ឌ្ឍ​នៃ​វាសនា​ស្រុក​ខ្មែរ ព្រះ​គ្រូ​បា​៉​ង ខាត់ ជា​ព្រះសង្ឃ​ដ៏​អង់អាច​ចូល​ប្រយុទ្ធ​ទាមទារ​ឯករាជ្យ​ប្រឆាំង​នឹង​អាណានិគមនិយម​បារាំង​សេស ។ ឯករាជ្យ​វប្បធម៌​បាន​រក្សា​ទុក​មុន​ឯករាជ្យ​នយោបាយ​ឆ្នាំ​១៩៥៤ ព្រោះ​លោក​បាន​រំលឹក​ជា​ញឹកញាប់​នូវ​ការ​ប្រឆាំង​របស់​ព្រះសង្ឃ​ជាមួយ​ប្រជាជាតិ​ខ្មែរ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស ដើម្បី​ផ្ចាញ់​នឹង​បំណង​របស់​បារាំង​ដែល​ចង់​បញ្ជា​បង្ខំ​ឱ្យ​ខ្មែរ​សរសេរ​អក្សរ​ខ្មែរ​ជា​រូបរាង «Romaniser» ដូច «​អក្សរ​យួន​» ដែល​យើង​ស្គាល់​សព្វថ្ងៃ ។ ដោយ​ជាតិខ្មែរ​ជា​ជាតិ​មាន​អក្សរ ភាសា វប្បធម៌ អរិយធម៌​ជា​គ្រឹះ​ដ៏​មាំ​ច្បាស់លាស់ ដោយ​សាមគ្គីភាព យើង​ក៏​បាន​រក្សា​ទុក​កេរដំណែល​ពី​ដូនតា​យើង​ជា​សា្ថ​ពរ ។

ព្រះ​គ្រូ​ប៉ា​ង ខាត់ ប្រសប់​ឈ្វេងយល់​កម្រិត​ឧត្តម​ចំពោះ​យុត្តិធម៌ ។ សម័យ​ដែល​ខ្ញុំ​រៀន​សញ្ញាបត្រ​វេយ្យាករណ៍​ជាមួយ​លោក​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ​អក្សរសាស្ត្រ​ភ្នំពេញ មាន​កើត​បញ្ហា «​ទំនាស់​អក្សរសាស្ត្រ​» រវាង​ការ​ស្រាវជ្រាវ និង​ការ​បង្រៀន​របស់​សាស្ត្រាចារ្យ​បណ្ឌិត កេង វ៉ា​ន់​សាក់ និង​សង្គម​ខ្មែរ​ខ្លះ​ដែល​ចោទ​ស​ង្ខើ​ញ​ថា​គាត់​ចង់​កែប្រែ​អក្សរសាស្ត្រ ។ ព្រះ​គ្រូ​ប៉ា​ង ខាត់ ពុំ​បាន​ថា​ខាង​ណា​ខុស ខាង​ណា​ត្រូវ​ទេ លោក​គ្រាន់តែ​មាន​ពុទ្ធដីកា​ថា «​លោក​វ៉ា​ន់​សាក់​មិន​បាន​កែប្រែ​អក្សរសាស្ត្រ​អ្វី​ទាំងអស់ លោក​គ្រាន់តែ​យក​អ្វី​ដែល​មាន​ហើយ​ក្នុង​អក្សរសាស្ត្រ​យើង​មក​និយាយ​បង្រៀន​ឡើង​វិញ​ប៉ុណ្ណោះ​» ។ ពុទ្ធដីកា​បែប​បង្រួបបង្រួម​នេះ​អាច​ឱ្យ​យើង​យល់​ថា សម័យ​បុរាណ ឬ​ទំនោរ​ថ្មី យើង​ត្រូវការ​គ្នា​ទាំងអស់ រីឯ​សិទ្ធិ​ស្រាវជ្រាវ​ក៏​ត្រូវ​មាន​ដែរ​ដើម្បី​ឱ្យ​អក្សរសាស្ត្រ​មានកា​រវិ​វ​ឌ្ឍ​ស្រប​សេចក្តី​ត្រូវការ ។

បន្ត​បញ្ហា​យុត្តិធម៌​ក្នុង​សង្គម​ទៀត​ខ្ញុំ​សង្កេត​ឃើញ​ថា លោក​ប្រឆាំង​ដ៏​ខ្លាំងក្លា​ចំពោះ​អំពើ​ពុក​រលួយ​ដែល​បង្កើត​អពមង្គល​ដល់​សង្គម ។ រហូត​ដល់​សម័យ​សាធារណរដ្ឋ​ដែល​ជា​សម័យ​មួ​​យ​ដំបូង​ឡើយ​លោក​ចូល​ចិត្ត​ដែរ ក៏​លោ​កប​ង្ក្រើ​ក​ប្រឆាំង​ដល់​អំពើ​ពុក​រលួយ ចូល​ដៃ​សត្រូវ​គ្រប់​ប្រការ​របស់​អ្នក​កាន់​អំណាច ធំ​ៗ ដែល​ជា​បុព្វហេតុ​មួយ​បន្ទា​ញ​ធ្វើ​ឱ្យ​សម័យ​នោះ​វិនាស ។

ព្រះ​គ្រូ​ប៉ាង ខាត់ ស្រឡាញ់​សង្គម​ការ​ជា​ប្រយោជន៍​សាធារណៈ ។ ក្នុង​ប្រយោជន៍​រួម​ទាំងនោះ យើង​បាន​ស្គាល់​ថា លោក​បាន​ដឹកនាំ និង​ចាត់ចែង​ជា​ច្រើន​ដង​ឱ្យ​បំពេញ​ធ្វើបុណ្យ​កសាង​វត្ត សាលារៀន​ជា​ច្រើន​កន្លែង ។

បញ្ញា​វាងវៃ ស្រឡាញ់​យុត្តិធម៌ ពង្រឹង​សង្គម​ការ​ជា​គុណបុណ្យ​ដែល​យើង​ចង​ចាំ​ជា​និច្ច និង​កោតសរសើរ​ដល់​ព្រះ​គ្រូ​ប៉ាង ខាត់ ។ យើង​សូម​ប្រសិទ្ធពរ​ប្រគេន​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​លោក​ឱ្យ​ទទួល​តែ​សុគតិភព ។ យើង​ជឿជាក់​ផង​ដែរ​ថា បើ​លោក​នៅ​រស់រាន​មានជីវិត​ដល់​សព្វថ្ងៃ​ច្បាស់​ជា​យើង​ឃើញ​លោក​កំពុង​កាន់​ប្រដាប់​បំពងសំឡេង ស្រែក​រក​យុត្តិធម៌​ឱ្យ​សង្គម​ខ្មែរ ដូច​ខ្ញុំ​បាន​ជួប​ប្រទះ​ពេល​ចុង​ក្រោយ​នៅ​មុខ​មហាវិទ្យាល័យ​អក្សរសាស្ត្រ​ភ្នំពេញ​ឆ្នាំ​១៩៧១ ។

២-​ចិតជា​ឃ្លា​ខ្លះ​អំពី​ការ​រៀនសូត្រ​នៅ​សាលា​វត្ត ខ្ញុំ​សូម​រំលឹក​ការ​អប់រំ​ផ្ទាល់ខ្លួន​មួយ​បែប​ដែល​ខ្ញុំ​ជា​លទ្ធផល​ចេញ​មក​ពីសា​លា​នោះ ។ ថ្វីបើ​ពេល ក្រោយ​ៗ​មក​ខំ​ចៀសវាង​ការ​រៀន​ទន្ទេញ​ចាំ​មាត់​សូត្រ​បាន​មក​វិញ​យ៉ា​ង​ណា​ក៏​ដោយ ក៏​អនុស្សាវរីយ៍​ទី​មួយ​នេះ​នៅ​កំសួល​ក្នុង​ចិត្តជា​និច្ច ។

នៅ​ពី​កុមារ​ជីដូន​ខ្ញុំ​បាន​នាំ​ទៅ​នៅ​វត្ត​បម្រើ​ព្រះសង្ឃ​ជាក់​ក្នុង​ជំនឿ​ថា​បាន​បុណ្យ​សន្សំ  កុសល​។ រៀន​បែក​ពី​គ្រួសារ រៀន​ចងស្ពានមេត្រី​ជាមួយ​មិត្តភក្តិ​ក្មេង​វត្ត​ដូច​គ្នា រៀន​គោរព​រតនត្រៃ ព្រះពុទ្ធ ព្រះធម៌ ព្រះសង្ឃ​ឧបាសក ឧបាសិកា ព្រមទាំង​គ្រួសារ​អ្នក​មានគុណ​ក្នុង​ន័យ​បាន​បុណ្យ​ដដែល ។ ជាមួយ ក្មេង​ៗ​ដូច​គ្នា​យើង​ស្គាល់​ជីវិត​រស់​ប្រចាំ​ថ្ងៃ ដោយ​សុទ្ធតែ​ផ្អែក​លើ​ការ​ប្រណាំង​គ្នា ដូច​ជា​ការ​បោកចំបាប់ ជួនកាល​ក្លាយជា​ឆាក​ប្រដាល់​ក៏​មាន ដូច​ជា​រត់ប្រណាំង ដូច​មាន​ប្រកួត​បាល់ទាត់​ធ្វើ​អំពី​ផ្លែ​ដូង​ឬ​មួយ​ប្លោក​សត្វ​ជាដើម ។ ប្រញាយ​កម្លាំង​ប្រាជ្ញា​ដោយ​សូត្រធម៌​ប្រណាំង​គ្នា ។ រៀន​ឈ្លោះប្រកែក រៀន​រស់​ដូច​ជា​ពេល​អាស្រ័យ​បាយ​ខំ​តាម​ហុត​សម្ល​ហោះ​ជាដើម ។

ចំណាត់​ពេល​រៀន​ចែក​ជា​ពីរ​ផ្នែក ។ ពេល​យប់​ព្រះសង្ឃ​បង្រៀន​ឱ្យ​សូត្រធម៌​ជាមួយ​លោក ដោយ​ទន្ទេញ​ចាំ​មាត់​ស្រែក​យក​តាម​គ្នា​ពុំ​ទាន់​យល់​អត្ថន័យ អត្ថរស​អ្វី​ទាំងអស់ គ្រាន់តែ​លោក​ពន្យល់​ថា បាន​បុណ្យ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ពេល​ថ្ងៃ​ក្រៅពី​ថ្ងៃសីល យើង​ជុំ​គ្នា​ទៅ​រៀន​នៅ​ក្នុង​សាលា​ធំ​មួយ​ដែល​មាន​តែ​មួយ​ថ្នាក់ មាន​សិស្ស​ប្រហែល​៤០​នាក់​មាន​កុមារី​កុមា​រា គ្មាន​កម្រិត​កម្ពស់​វិជ្ជា​ឡើយ អ្នក​ចូល​រៀន​ថ្មី​ក៏​ត្រូវ​លាយឡំ​ជាមួយ​អ្នករៀន​ចាស់​ជា​ច្រើន​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ។ ចាប់ផ្តើម​ពេល​ព្រឹក​ត្រូវ​សូត្រធម៌​ន​មោ​ត​ស្សៈ​៣​ចប់ ។

បន្ទាប់​មក​ត្រូវ​រៀន​អាន​ដោយ​ដំបូង​ឡើយ​យើង​គិតតែ​ពី​ស្រែក​យក​តាម​ព្រះសង្ឃ​ជា​គ្រូ ឬ​សិស្ស​ចាស់​ម្នាក់​ដែល​អាន និង​ចង្អុល​អក្សរ​ដែល​សរសេរ​ឆ្លាក់​លើ​ក្តារខៀន ។ បង្រៀន​បែប​នេះ​យើង​ចំណាំ​ពាក្យ នីមួយ​ៗ​មុន​ចេះ​សរសេរ ។

ជួន​កាលសម័យ​សព្វថ្ងៃ​គេ​ហៅ​ថា «​របៀប​បង្រួម​» ។ អស់​រយៈពេល​យា​៉​ង​តិច​កន្លះ​ឆ្នាំ ទើប​លោកគ្រូ ឬ​មួយ​គ្នា​ឯង​ជួយ​បង្រៀន​ស្រៈ​ព្យញ្ជនៈ រៀន​ប្រកប​នឹង​ផ្ញើជើង អាន​សៀវភៅ​ឱ្យ​បាន «​ដាច់​អស់​» ។ ចេះ​អាន ក្រៅពី​ចេះ​សូត្រ​ធ្វើ​ឱ្យ​ស្រ​ណំ​ក្នុង​ចិត្ត​ថា បាន​ទទួល​ឯករាជ្យ​ទី​មួយ​សម្រាប់​ជីវិត ។ ជីដូន​ខ្ញុំ​គាត់​និយាយ​ថា គាត់​បាន​ធ្វើបុណ្យ​ដោយ​បាន​ដឹកនាំ​ចៅ​ឱ្យទៅ​រៀនសូត្រ​តាម​ផ្លូវធម៌ ។

ចំណែក​ការ​រៀន​លេខវិញ យើង​ក៏​ពុំ​ភ្លេច​ដែរ​របៀប​សូត្រ​តាម​គ្នា​ចាំ​មាត់​នូវ​មេលេខ​គុណ​ពី​១​ដល់​១០ ជួនកាល​បញ្ច្រាស​ពី​១០​មក​១​វិញ​ក៏  មាន ។ រៀន​អាន​យើង​អាច​ភ្លេច​អត្ថបទ​ដើម​បាន​ខ្លះ តែបើ​មេលេខ​គុណ​វិញ​ត្រូវ​ដក់​នៅ​ក្នុង​បញ្ញា​ចិត្ត​អាច​បញ្ចេញ​សូត្រ​មក​វិញ​បាន​គ្រប់ពេល ។

សម្តីជាឯក លេខ​ជា​ទោ អក្សរ​ជា​ត្រី នេះ​ជា​ការ​ផ្សំ​គ្រឿង​វិជ្ជា​របស់ខ្ញុំ ។ ស្ល​ចេញ​មក​ដំបូង​តាម​បែប​ការ​រៀនសូត្រ ។ រៀន​គិត​ហូរហែ​បន្ត​រណ្តំ​ក្នុង​ដំណើរ​ជីវិត​ជា​ទំនុក​អប់រំ​ក្រសោប​ជាមួយ​ការ​រៀនសូត្រ​ដែរ ។ រៀន​គិត និង​រៀន​គូរ​ថែម​ទៀត​ជា​មធ្យោបាយ​សម្រាប់​បង្កើត​លំអ​ប្រ​ឡប់ និង​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដ៏​សម្បូរ​បែប​នៃ​សង្គមមនុស្ស ។

សង្គមមនុស្ស​ភាគច្រើន​ប្រឈម​នៅ​លើ​គន្លង​ច្បាប់ បើ​យើង​រស់នៅ​ស្រុក​ណា​ដែល​មាន​សមភាព ។ ឯ​ចំណែក​គន្លង​ធម៌​វិញ​ខ្ញុំ​ច្រើន​វិល​ទៅ​រំងាស់​ដួស​យក​ពី​ពេល​រៀនសូត្រ ព្រោះ​ពេល​នោះ​ក្រៅពី​ក្រេប​យកចំណេះ​ដឹង ព្រះសង្ឃ​បាន​បង្រៀន​ឱ្យ​ចេះ​ស្រឡាញ់​ជីវិត​គ្រប់​សារពើ មាន​ធម្មជាតិ សត្វ ពិសេស​ជីវិត​មនុស្ស​ផង​គ្នា ។ ជីវិត​មនុស្ស​ផង​គ្នា​ជា​ទ្រព្យ​រក​តម្លៃ​វាស់​មិន​បាន ។ ដោយ​ឥទ្ធិពល​សាលា​វត្ត​ដែល​អប់រំ​ខ្ញុំ​ឱ្យ​ជាប់​ជឿ​រឿង​នេះ​ផង និង​ដំណើរ​ជីវិត​រសាត់​រលក​ជួប​សំណាង​ជួយ​ផង ខ្ញុំ​ត្រូវ​ខំ​នឹកគិត​សូត្រ​ដដែល​ថា «​ជីវិត​អ្វី​ក៏​សប្បាយ​ល្អ​ប្រសើរ​ម្ល៉េះ ថ្វីបើ​បញ្ហា​គ្រប់​ប្រការ​មាន​មក​ច្របល់​បណ្តើរ​ជាមួយ​ក៏​ដោយ​» ។

កំណប់​សេចក្តី
ដោយ​ពុំ​បាន​វិភាគ​ពាក្យ​បុណ្យ​រក​អត្ថន័យ​អត្ថរស និង​ដើម​កំណើតរ​បស់ពាក្យ​ផង និង​ចង់​រក្សា​ការ​យល់​គិត​ពេល​រៀនសូត្រ​ទាំង​ពីរ​បែប​ផង យើង​គ្រាន់តែ​ទុក​ពាក្យ​នេះ​ជា​ថាមពល​មួយ​ជួយ​បញ្ឆេះ​ចំណង់ និង​បំណង​របស់​យើង​ក្នុង​ដំណើរ​ជីវិត ។

តើ​យើង​មាន​ដក់​សល់​អ្វីខ្លះ ពេល​រៀន​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ​អក្សរសាស្ត្រ ។  ដោយ​វិញ្ញាសា​វេយ្យាករណ៍ បាលី សំស្ក្រឹត ឬ​ពាក្យ​ខ្មែរ​ដែល​រមួល​ក្លា​យមក​ពី​បាលី​សំស្ក្រឹត ជា​វិញ្ញាសា​មួយ​ដ៏​លំបាក យើង​ត្រូវ​សារភាព​ថា​កន្លែង​ភាគច្រើន​នៃ​មេរៀន​របស់​ព្រះ​គ្រូ យើង​ត្រូវ​ខំ «​រៀនសូត្រ​» ឱ្យ​ចាំ​ជាប់ ។ ដោយ​ទិស​ដៅ​ដែល «​ហៅ​ថា​ចង់បាន​សញ្ញាបត្រ​» មក​ជួយ​ប្រលោម ជាមួយ​ទិស​ដៅ​ស្ទាប​រក​ចំណេះ យើង​ត្រូវ​តែ​ខំប្រឹង​ដោយ​ចិញ្ចឹម​ក្តី​សង្ឃឹមថា​បាន​បន្ត​ការ​សិក្សា​ទៅ​ឆ្ងាយ​ទៀត ពិសេស​សង្ឃឹមថា​បាន «​បុណ្យ​សក្តិ​» ច្នៃ​ជីវិត​ឱ្យ​បាន​រស់​ប្រសើរ​សប្បាយ និង​ស្រណុក​។ បើ​ពាក្យ​បុណ្យ​មក​ជា​បណ្ឌិត​នៅ​ពេល​នោះ ក៏​ព្រោះតែ​យើង​មាន​បំណង​បង្វែរ​ប្រគេន​ព្រះ​គ្រូ បា​៉​ង ខាត់ ដែល​យើង​ទុកជា «​វរជន​មានបុណ្យ​ម្នាក់​» របស់​សង្គម​ខ្មែរ ។

ចុះ​យើង​នៅ​សល់​អ្វី​ដែល​នឹកឃើញ​ភ្លាម​នៅ​សម័យ​រៀន​សាលា​វត្ត ។ ដោយ​ពាក្យ​បុណ្យ​ជា​ថាមពល​ដរាប យើង​ទទួល​ការ​អប់រំ​បែប​ប្រជាប្រិយ​មួយ​ដែល​លើក​ជា​ឃ្លា​ថា បុណ្យ​ផ្ទុយ​នឹង​បាប ល្អ​ផ្ទុយ​នឹង​អាក្រក់ សុខ​ផ្ទុយ​នឹង​ទុក្ខ គ្នា​យើង​ផ្ទុយ​នឹង​គ្នា​គេ ស្រុក​យើង​ផ្ទុយ​នឹង​ស្រុក​គេ ។

ក្នុង​ឃ្លា​ទាំងឡាយ​ខាងលើ​នេះ យើង​ច្រើន​យល់​បាន​ស្ទើរ​ទាំងអស់ លើកលែងតែ​ឃ្លា​មួយ​ដែល​យើង​សង្កេត​ឃើញ​ថា មិន​ប្រក្រតី​ឡើយ ព្រោះ​ជួនកាល​អ្នកខ្លះ​កាល​នៅ​ជាមួយ​យើង​គាត់​ជា​គ្នា​យើង តែបើ​កាលណា​នៅ​ជាមួយ​គេ​គាត់​ទៅ​ជា​គ្នា​គេ​ដែរ ។ នឹកឃើញ​ដល់​ការ​អប់រំ យើង​ទាំងឡាយ​ជា​ក្មេង​វត្ត​ដែល​រស់​អណ្តែត​ជាមួយ​បច្ចុប្បន្នភាព​របស់​សង្គម​ខ្មែរ​នៅ​ពេល​ដ៏​ពិសេស​មួយ ។ ក្លែប​ក្រអៅ​នៃ​ពេល​ដ៏​ពិសេស​នោះ​ច្រត់​ចំ​ពេល​ស្រុក​ខ្មែរ​កំពុង​ទាមទារ​ឯករាជ្យ ។

ទាមទារ​ឯករាជ្យ​ត្រូវ​បណ្តាល​ឱ្យ​មាន​សកម្មភាព​ច្រើន​ប្រការ ដើម្បី​បំផុសបំផុល​សាមគ្គីភាព និង​ស្មារតី​ជាតិនិយម ។ ស្មារតី​ជាតិនិយម​ខ្មែរ​យើង​ក៏​ដូច​ជាតិ​សាសន៍​ដទៃ​ទៀត​ដែរ ច្រើន​យក​ចម្រៀង​មក​ជួយ​ជ្រែកចូល​ផ្លូវចិត្ត ។ តែ​កាលណា​ខំ​ច្រៀង មុខតែ​ខំ​សូត្រ​ជា​អាថ៌​ផង​ទៀត តែ​ម្តងនេះ​ត្រូវ​សូត្រ​ច្រៀង​តាម​បទ​ដ៏​ពីរោះ​មួយ ។ បទ​ដ៏​ពីរោះ​ដែល​ចង​ជាមួយ​ចម្រៀង​ដែល​ជីវពល​នារីក្លាហាន​ច្រៀង​នោះ​ឈ្មោះ​ហៅ​ថា «​ផែនដី​ខ្មែរ​ប្រែ​ថា​សុវណ្ណ​ភូមិ​» ។ ច្រៀង​ផង​រាប់​មួយ​ពីរ​ផង​ជា​ចង្វាក់​ដើរ ។

រៀនសូត្រ​យកបុណ្យ​ជា​គំនិត​ដែល​សង្គម​បណ្តុះ​យើងខ្ញុំ​នៅ​បឋមវ័យ បកស្រាយ​ប្រ​ដឹ​ត​នឹង​ទម្លាប់​នៃ​ស្រុកភូមិ​មួយ​បែប ។ ខំរៀន​សូត្រ​ដែល​បុព្វបុរស​ទុកជា​មេ​ប្រដោល​ទៅ​រៀន​ច្រៀង ពិសេស​នឹកគិត​ថា​ជា​ចម្រៀង​ជាតិ​ដំបូង​ផង ហាក់ដូចជា​ជួយ​បំប៉ន​ផ្លូវចិត្ត​យើង​ឱ្យ​បាន «​សឿង អង់អាច ក្លាហាន ក្លៀវក្លា​» និង​ចិញ្ចឹម​ក្តី​សង្ឃឹមថា បាន​រីករាយ​សំណព្វ​ពេញចិត្ត រួមរស់​ដោយ​រមណីយ​ភាព​ជាមួយ​ខ្មែរ​គ្រប់​ភូមិ​ពេញ​ឯករាជ្យ ដោយ​សង្ឃឹមថា នឹង​បាន «​ធ្វើបុណ្យ​» បន្ត​ទៅ​ទៀត ។

         ព្រះ​គ្រូ​ឧត្តម
រឿង​ខ្លី​តែង​ដោយ​អ្នកស្រី​ស៊ឹ​ម ចាន់​យ៉ា ជា​សិស្សគណ​ឧទ្ទិស​ដល់​ព្រះ​គ្រូ​ប៉ាង ខាត់
-​ម៉ាក់​! ម៉ាក់​!
សំឡេង​កូនស្រី​ខ្ញុំ​លាន់ឮ​ឡើង​ពីក្រោម​ផ្ទះ​បញ្ជាក់​ថា គេ​ត្រឡប់​មក​ពី​ពិធីបុណ្យ​ដែល​ពូ មីង​របស់​សានី​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​ហើយ ។ សានី គឺជា​មិត្ត​ជិត​ស្និទ្ធ​របស់​នាង ។
-​ម៉េច​ទៅ​កូន​ពិធីបុណ្យ​នោះ ?
-​អធិកអធម​ណាស់​ម៉ា​ក់​! ចង្ហាន់​ពោរ​ពាស ភ្ញៀវ​កុះករ រថយន្ត​ច្រើន​សឹងតែ​រក​កន្លែង​ចត​ពុំ​បាន ម្ចាស់​បុណ្យ​គឺ​ពូ មីង​របស់​សានី​ទឹកមុខ​រីក​ដូច​ផ្កា​អីុចឹ​ង​!
-​មែនឬ ? រួច​ចុះ​សានី​នោះ​យ៉ាង​ម៉េច​ដែរ ?
-​សានី​មមាញឹក​ខ្លាំង​ណាស់ ខ្ញុំ​និង​គេ​ជួយ​ចាត់ចែង​ពូ​មីង​យ៉ា​ង​ពេញទំហឹង !
-​អីុ​ចឹ​ង​ពួក​ឯង​សប្បាយចិត្ត​ណាស់​មែន​ទេ ?
-​សប្បាយ​ណាស់​ម៉ាក់ ប៉ុន្តែ​!
កូនស្រី​ខ្ញុំ​ផ្អាក​សម្តី សម្លឹងមុខ​ខ្ញុំ​ទ្រឹង ។ ខ្ញុំ​ដឹង​ថា នាង​ប្រាកដជា​មានរឿង​អ្វីមួយ​លាក់​ទុក​ក្នុង​ចិត្ត ។
-​ប៉ុន្តែ​ស្អី​ទៅ​កូន ? មានរឿង​អ្វី​មិន​ស្រួល​ឬ ?
-​ពិធី​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ដោយ​ស្រួល​ទាំងអស់ តែ​អ្វី​ដែល​មិន​ស្រួល​នោះ​គឺ​ចិត្ត​របស់​សានី ពេល​ខ្លះ​កំពុង​តែ សប្បាយ​ៗ ស្រាប់តែ​ប្រែ​ទឹកមុខ​ទៅ​ជា​ស្មើ​មួយ​រំពេច !
-​ហេតុ​អី ?
-​គឺ​អីចេះ​ណ៎ា​ម៉ា​ក់​! ពេល​សូត្រធម៌​ខ្ញុំ និង​សានី តែងតែ​អង្គុយ​ជិត​គ្នា នៅ​ពេល​មួយ​នោះ​អាចារ្យ​ឱ្យ​ទាំងអស់​គ្នា​សូត្រ​តាម លុះដល់​ត្រង់​កន្លែង​ថា «​រី​ចង្ហាន់​បិណ្ឌ​បាត្រ​នៃ​យើងខ្ញុំ​ទាំងឡាយ​នេះ​ប្រកបដោយ​ធម៌ បាន​មក​ដោយ​ធម៌ កើតឡើង​ដោយ​ធម៌​» ស្រាប់តែ​សានី​ងាក​មើល​មុខ​ខ្ញុំ​ធ្វើ​មុខស្មើ ហើយ​និយាយ ខ្សឹប​ៗ​ថា «​លក្ខណ៍​! ខ្ញុំ​ចង់​សួរ​លោក​អាចារ្យ​ថា ចុះបើ​ចង្ហាន់​នោះ​មិន​បាន​មក​ដោយ​ធម៌ តើ​យ៉ា​ង​ណា​ដែរ​» ? ខ្ញុំ​សើច​នឹក​ថា សានី​មិត្ត​ខ្ញុំ​នេះ​មានគំនិត​រប៉ិលរប៉ូច​ណាស់ ប៉ុន្តែ​មួយសន្ទុះ​ក្រោយមក​សានី​ងាក​មក​និយាយ​ពាក្យ​នេះ​ដដែល​ម្តងទៀត ដោយ​ធ្វើ​មុខ​ហ្មត់ចត់ «​មែន​ណ៎ា​លក្ខណ៍ ខ្ញុំ​នឹង​សួរ​មែន​ណ៎ា ព្រោះ​រឿង​នេះ​ខ្ញុំ​ឆ្ងល់​យូរហើយ​»​។ ម្តងនេះ​ខ្ញុំ​លែង​គិត​ថា នាង​រប៉ិលរប៉ូច​ហើយ ខ្ញុំ​ខ្សឹប​ទៅ​វិញ​ថា សានី ឯង​ចង់​សួរ​អ្នក​ណា​ក៏​សួរ​ទៅ ប៉ុន្តែ​រឿង​នេះ​ខ្ញុំ​នឹង​សួរ​ម៉ា​ក់​ខ្ញុំ​ដែរ គាត់​ឧស្សាហ៍​ណែនាំ​ខ្ញុំ​ពី​រឿង​ធម៌អាថ៌​ណាស់ ដូច្នេះ​ខ្ញុំ​គិត​ថា​គាត់​អាច​ឆ្លើយ​សំនួរ​នេះ​បាន​!

ខ្ញុំ​សើច​យកដៃ​អង្អែល​ក្បាល​កូន ។
-​កូន​និយាយ​អួត​ពី​ម៉ា​ក់​ធ្វើ​អ្វី ម៉ា​ក់​ចេះ​តែ​បន្តិចបន្តួច​តើ​! និយាយ​អីុ​ចឹ​ង​សានី​ចេះ​ឆ្ងល់​ពី​រឿង​នេះ​ល្អ​ណាស់​តើ​! កូន​ដឹង​ទេ​ថា ហេតុ​អ្វី​បានជា​មិត្ត​កូន​នឹកឃើញ​សួរ​បែប​នេះ ?
កូន​ខ្ញុំ​ធ្វើ​មុខ​ភាំង​រក​នឹក​មួយសន្ទ??