រាជធានីភ្នំពេញ ៖ ដោយថ្លែងនូវមោទនភាពចំពោះរាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា សំខាន់ សម្តេចអគ្គមហាសេនាបតីតេជោ ហ៊ុន សែន នាយករដ្ឋមន្ត្រី ដែលមានវិធានការទាន់ពេលវេលាទប់ស្កាត់មិនឲ្យមានការឆ្លងវីរុសកូវីដ១៩ នៅក្នុងសហគមន៍ លោករដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងទេសចរណ៍បានចាត់ទុកនោះ វាជាឱកាសដែលយើងត្រូវសហការគ្នាជំរុញទេសចរណ៍ក្នុងស្រុក ឬទេសចរណ៍ផ្ទៃក្នុងឲ្យអស់លទ្ធភាព។
លោក ថោង ខុន បានថ្លែងនូវការជម្រុញបែបនោះនៅក្នុងកិច្ចប្រជុំពិគ្រោះយោបល់រវាងក្រសួងទេសចរណ៍ និងផ្នែកឯកជនក្នុងវិស័យទេសចរណ៍លើផែនទីចង្អុលផ្លូវស្តីពីផែនការស្តារ និងលើស្ទួយវិស័យកម្ពុជាក្នុង និងក្រោយវិបត្តិកូវីដ១៩ នាព្រឹកថ្ងៃទី១៤ ខែតុលា ឆ្នាំ២០២០ នៅទីស្តីការក្រសួងទេសចរណ៍ ។
លោក ថោង ខុន បានលើកឡើងថា ការទប់ស្កាត់ទាន់ពេលវេលាមិនឲ្យមានការចម្លងវីរុសកូវីដ១៩ ចូលក្នុងសហគមន៍ គឺជាយុទ្ធសាស្ត្រជាគន្លឹះ និងចម្បងបំផុតក្នុងការជំរុញចលនាទេសចរណ៍ក្នុងស្រុក បើទោះបីជាទេសចរណ៍ក្នុងស្រុកមិនបានជួយដល់ឧស្សាហកម្មទេសចរណ៍បានច្រើន ប៉ុន្តែវាក៏រួមចំណែកដល់កំណើនសេដ្ឋកិច្ចផងដែរ ។
លោករដ្ឋមន្ត្រីបានថ្លែងអះអាងថា ទោះបីជាមានការខិតខំជំរុញចលនាទេសចរណ៍ផ្ទៃក្នុង ឬទេសចរណ៍ក្នុងស្រុក ហើយចលនាទេសចរណ៍ក្នុងស្រុកកំពុងដើរទៅមុខគួរឲ្យកត់សម្គាល់ ប៉ុន្តែជារួមមកដល់ពេលនេះយើងមិនទាន់ជម្រុញចលនាទេសចរណ៍ក្នុងស្រុកឲ្យអស់លទ្ធភាពនៅឡើយទេ ដូចជាការពង្រឹងគុណភាពសេវា ការបង្កើតផលិតផលថ្មីៗ ការកាត់បន្ថយតម្លៃសេវាកញ្ចប់ទស្សនកិច្ចដែលយើងមិនទាន់បានធ្វើឲ្យបានព្រមៗ គ្នានៅឡើយ ។ ជាក់ស្តែងតម្លៃសណ្ឋាគារ រួមទាំងម្ហូបអាហារនៅតែថ្លៃនៅឡើយ ។
លោក ថោង ខុន បញ្ជាក់ថា ពេលវេលានេះគឺជាឱកាសដែលយើងត្រូវខិតខំសហការគ្នាទាំងរដ្ឋ និងវិស័យឯកជន ដើម្បីជម្រុញចលនាទេសចរណ៍ផ្ទៃក្នុងឲ្យអស់លទ្ធភាព ហើយឆ្លៀតឱកាសពិនិត្យមើលលទ្ធភាពនៃការធ្វើកញ្ចប់ទស្សនកិច្ចបែបថ្មីរវាងប្រទេស និងប្រទេស ឬជាការដោះដូរលំហូរទេសចរណ៍បរទេសពីប្រទេសមួយទៅប្រទេសមួយទៀតដែលធានាបាននូវសុវត្ថិភាពពីកូវីដ១៩ ដោយប្រទេសដែលទទួលទេសចរណ៍ត្រូវរៀបចំឲ្យមានតំបន់ទេសចរណ៍ ( Zone ) ដែលធានាពីសុវត្ថិភាព ខណដែលប្រទេសអ្នកបញ្ជូនទេសចរណ៍មកក៏ត្រូវធានាថា ទេសចរណ៍ទាំងនោះមិនមានអ្នកឆ្លងកូវីដ១៩ឡើយ ។
លោកថា បច្ចុប្បន្ននេះ យើងបាននិងកំពុងពិភាក្សាធ្វើជាមួយប្រទេសចិន-ជប៉ុន-កូរ៉េខាងត្បូង-សិង្ហបុរី រួមទាំងប្រទេសជិតខាងយើង ។ លោករដ្ឋមន្ត្រីបានលើកឡើងផងដែរ អំពើផែនដីចង្អុលផ្លូវ ( Roadmap ) ស្តីពីផែនការស្តារនិងលើកស្ទួយវិស័យទេសចរណ៍កម្ពុជាក្នុងនិងក្រោយវិបត្តិជំងឺកូវីដ១៩ ( ២០២០-២០២៥ ) ត្រូវបានរៀបចំឡើងជា៣ដំណាក់កាលរួមមាន ៖
ដំណាក់កាលទី១ (Resilient & Restart)៖ ការគ្រប់គ្រងវិបត្តិក្នុងដំណាក់កាលប្រក្រតីកម្មថ្មី (New Normal) និងរៀបចំផែនការសម្រាប់ការស្តារឡើងវិញ។
ដំណាក់កាលទី២ (Recovery)៖ ការជំរុញ និងការស្តារឡើងវិញនៃវិស័យទេសចរណ៍។
ដំណាក់កាលទី៣ (Relaunch)៖ ការរៀបចំឆ្ពោះទៅកាន់អនាគតថ្មីនៃវិស័យទេសចរណ៍កម្ពុជា។
លោកថា តាមស្មារតីនៃការពិភាក្សាគ្នារយៈពេលនៃដំណាក់កាលទី១ គឺកំណត់យកពីឆ្នាំ២០២០ រហូតដល់ចុងឆ្នាំ២០២១ វិញ (ពីមុនយើងកំណត់ត្រឹមឆមាសទី១ ឆ្នាំ២០២១) រីឯ ដំណាក់កាលទី២ ចាប់ផ្តើមពីដើមឆ្នាំ ២០២២ រហូតដល់ចុងឆ្នាំ ២០២៣ និងដំណាក់កាលទី៣ ចាប់ពីដើមឆ្នាំ២០២៤ ដល់ឆ្នាំ២០២៥។
លោក ថោង ខុន បានបញ្ជាក់ថា តាមការព្យាករណ៍លើការស្តារ និងលើកស្ទួយវិស័យទេសចរណ៍ឡើងវិញ គឺស្ថិតនៅក្នុងទម្រង់អក្សរ (U) សម្រាប់ភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិ និងអក្សរ (V) សម្រាប់ភ្ញៀវទេសចរក្នុងស្រុកដោយការដាក់ចេញនូវការវិភាគសេនារីយោចំនួន៣រួមមាន ៖
សេណារីយ៉ូទី១៖ ករណីមានវ៉ាក់សាំងឆ្នាំ២០២០ និងមានវិធានការនានា កម្ពុជារំពឹងថានឹងទទួលបានភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិចំនួន ៧,៦លាននាក់នៅឆ្នាំ២០២៥។
សេណារីយ៉ូទី២៖ ករណីមានវ៉ាក់សាំងឆ្នាំ២០២១ និងមានវិធានការនានាទទួលបាន ៦,៦លាននាក់នៅឆ្នាំ២០២៥ ។
ចំណែកសេណារីយ៉ូទី៣៖ ករណីវ៉ាក់សាំងមិនច្បាស់លាស់ និងមិនមានវិធានការអន្តរាគមន៍គ្រប់គ្រាន់ នោះនឹងទទួលបានតែ ៣,២ លាននាក់នៅឆ្នាំ២០២៥។
លោករដ្ឋមន្ត្រីបានបន្ថែមថា ជាការពិត ផែនទីចង្អុលផ្លូវ (Roadmap) ស្តីពី ផែនការស្តារ និងលើកស្ទួយវិស័យទេសចរណ៍កម្ពុជាក្នុង និងក្រោយវិបត្តិជំងឺកូវីដ១៩នេះ យើងត្រូវធ្វើក្នុងរយៈពេល (២០២០-២០២៥) ហើយត្រូវឯកភាពគ្នាកំណត់ដំណាក់កាលបច្ចុប្បន្នជាដំណាក់កាល «ប្រក្រតីកម្មថ្មី – New Normal» ពោលគឺយើងអាចវាយតម្លៃបានថា ពីពេលបច្ចុប្បន្នរហូតដល់ពេលរកឃើញវ៉ាក់សាំង (អាចកំឡុងឆ្នាំ២០២១)។
លោក ថោង ខុន បានរំពឹងថា ការរៀបចំផែនទីចង្អុលផ្លូវនេះនឹងក្លាយជាយន្តការដ៏មានសារៈសំខាន់ចាំបាច់ សម្រាប់ការឆ្លើយតបទៅនឹងស្ថានភាពនាពេលបច្ចុប្បន្ន ក៏ដូចជាអនាគតដែលជាផ្នែកមួយសំខាន់នៃចក្ខុវិស័យកម្ពុជានឹងត្រូវសម្រេចឱ្យបាននោះគឺបន្តជំរុញវិធានការគាំទ្រផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច និងការងារ ជាពិសេសជំរុញការផ្តល់ជាកញ្ចប់ថវិកា/មូលនិធិរបស់រាជរដ្ឋាភិបាលជួយដល់សហគ្រាសធុនតូច និងមធ្យម (SMEs) ក្នុងវិស័យទេសចរណ៍ និងសហគ្រិនវ័យក្មេងក្នុងវិស័យទេសចរណ៍ដែលមានគំនិតច្នៃប្រឌិត ព្រមជាមួយនឹងការពង្រីកការបណ្តុះបណ្តាលធនធានមនុស្សក្នុងវិស័យទេសចរណ៍បន្ថែម និងរក្សាការងារឱ្យបានអតិបរមា។
សូមជម្រាបថា ផែនទីចង្អុលផ្លូវ (Roadmap) ស្តីពី ផែនការស្តារ និងលើកស្ទួយវិស័យទេសចរណ៍កម្ពុជាក្នុង និងក្រោយវិបត្តិជំងឺកូវីដ១៩នេះមាន ៖
(១)-ទិសដៅយុទ្ធសាស្ត្រចំនួន ០៩,
(២)-សកម្មភាពយុទ្ធសាស្ត្រចំនួន ៤៩ និង
(៣)-គម្រោងវិនិយោគធំៗ (Fiche Projets) ចំនួន ១៦ ដែលទាមទារការវិនិយោគក្រោមទម្រង់ (PPPP) ក្នុងរង្វង់ពី ៣១-៣៣ លានដុល្លារអាមេរិក សម្រាប់រយៈពេល ៥ឆ្នាំ (២០២០-២០២៥)។
អង្គប្រជុំឯកភាពគាំទ្រដាក់ចេញសេចក្តីព្រាងផែនទីចង្អុលផ្លូវនេះ ក្នុងកិច្ចប្រជុំគណៈកម្មការជាតិអភិវឌ្ឍន៍ទេសចរណ៍ ក្រោមអធិបតីភាពដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់របស់លោកអគ្គបណ្ឌិតសភាចារ្យ អូន ព័ន្ធមុន្នីរ័ត្ន ឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រី រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច និងហរិញ្ញវត្ថុ និងជាប្រធានគណៈកម្មាធិការជាតិគោលនយោបាយសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ នាពេលខាងមុខនេះ នឹងបន្ទាប់មកគោរពស្នើសុំការសម្រេចដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់ពី សម្តេចនាយករដ្ឋមន្ត្រីនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា (ឬក៏ឆ្លងប្រជុំពេញអង្គគណៈរដ្ឋមន្ត្រី) ជាចុងក្រោយ ៕
ចែករំលែកព័តមាននេះ